czwartek, 21 września 2017

Program z pamięcią czyli automat skończony i Arduino

Grzybosuszarka miała być banalnym programem demonstracyjnym wykorzystania zdalnego sterowanego przełącznikiem SONOFF. Program jest rzeczywiście banalny ale problemy jakie zaczynają się ujawniać przy jego analizie już nie. Potknąłem się o zwis BLYNKa (jakkolwiek by to nie brzmiało) i o bibliotekę BUTTON - patrz poprzedni wpis. Teraz głowę zaprząta mi finite state machine a po naszemu automat skończony. Teoria automatów to przecież klucz do zrozumienia nowoczesnej elektroniki cyfrowej a mikroprocesorów w szczególności. Automat More'a, Mealy'ego jest w każdym Arduino UNO czy NANO. Trochę jestem zaskoczony przeniesieniem teorii automatów na poziom programowania - choć nie powinienem. W końcu programiści wirtualizują kolejne elementy rzeczywistości.... Ale poważnie - automat skończony znajdzie zastosowanie w praktycznie każdym bardziej złożonym niż miganie LEDem programie a i w tym także. I znakomicie ułatwia panowanie nad integralnością  kodu i realizowanych przezeń funkcji. A więc dziś trochę teorii dla praktyki - automaty skończone na start

poniedziałek, 18 września 2017

Biblioteki BUTTON raz jeszcze

Znalezione obrazy dla zapytania przycisk"Tyle wiesz ile sprawdzisz w praktyce" Trawestując nieco słowa W. Szymborskiej (nie przypuszczałem, że takie postacie będą wspominane na tym blogu) muszę mocno zmienić swoje wcześniej wyrażone opinie. Dotyczą one bibliotek typu BUTTON omawianych dawno temu. Niestety zwyczajnie się pomyliłem i muszę swoich faworytów wrzucić do kosza. Obsługa przycisków w pętli głównej jest nieporozumieniem. Tylko przerwanie lub  pooling. Ja wybieram pooling ze względu na kompatybilność z innym głównymi bibliotekami w moich projektach - BLYNKiem i TIMERSem. Dziś więc o możliwościach i zastosowaniu biblioteki OneBUTTON

poniedziałek, 28 sierpnia 2017

Suszarka do grzybów ala SONOFF - cz. 2

Spoglądając na niektóre moje projekty a i na to co prezentuje się na wielu portalach dla elektroników trudno nie dość do wniosku, że obecny poziom rozwoju elektroniki doszedł do ściany.
SONOFF - 80MHz procesor z 1MB pamięcią do sterowania przekaźnikiem, RPiv3 64bitowy 1,2GHz procesor z 1GB RAM do sterowania światłami i roletami w domu ..... Przykłady można mnożyć czy wręcz potęgować. Ścianą oczywiście nie są możliwości technologiczne (te zdają się być nieograniczone) czy cena elektroniki (będzie jeszcze taniej). Barierą są nasze potrzeby i wyobraźnia. Kultowy 8080 zawierał 6 tys. tranzystorów, współczesne Intele mają ich miliardy a wciąż najpopularniejszym zastosowaniem procesorów jest pomiar temperatury i złączenie przekaźnika. W 8085 planowało się wykorzystanie każdej komórki rejestru dziś bit zapisuje się w 64 bitowej zmiennej. Nasze pomysły nie dorastają już do możliwości współczesnego świata procesorów a z za współczesnych języków programowania nie widać już samego mikroprocesora. Pozostaje nam tylko tłuc orzechy mikroskopem ... elektronicznym. Zapraszam więc na drugą część projektu SONOFF-grzybo-suszarki.

czwartek, 17 sierpnia 2017

Suszarka do grzybów ala SONOFF - cz. 1

Świąteczny zapach zupy grzybowej to oprócz zapachu choinki i kompotu z suszu niezapomniane wspomnienia z dzieciństwa, które wciąż próbujemy odtwarzać w naszym domu. Na nic zakazy w handlu suszonymi grzybami, rozpaczliwa obrona rżniętych bez litości świątecznych świerków czy straszenie wolnymi rodnikami w wędzonych tradycyjnie śliwkach. Pewne stałe elementy życia są niezbędne dla naszej równowagi i tożsamości. Za chwilę jesień i czas odkurzyć suszarkę do grzybów. A może przy okazji ją nieco zmodyfikować....


piątek, 28 lipca 2017

Emulator sieci WiFi - Matrix reaktywacja

Stworzenie wirtualnej sieci WiFi na komputerze Windows 7


Spodobała się mi ta wirtualizacja rzeczywistości. Serwer BLYNK i telefon z aplikacją BLYNK na tym samym komputerze to super rozwiązanie. Błyskawiczna konfiguracja nowych projektów, bezproblemowa zmiana parametrów a przede wszystkim pełna kontrola nad tym co dzieje się w całym środowisku BLYNKa - mikrokontrolerze, serwerze BLYNKa i aplikacji  w telefonie. Pozostały jeszcze dwa elementy zewnętrzne "wystające" poza komputer. To sam mikrokontroler - ale tu pozostanę konserwatystą - i niech ten stan tak zostanie. Drugim elementem jest zewnętrzna sieć WiFi za pomocą której muszę łączyć Arduino lub ESP z serwerem BLYNK. I wirtualizacji tej rzeczywistości poświęcę dzisiejszy wpis.

piątek, 7 lipca 2017

SONOFF - wariacje na cztery ręce

Co by tu jeszcze spieprzyć panowie ..


Dziś trochę zabawy - jakie ciekawe funkcje można zaprogramować w przełączniku SONOFF z wykorzystaniem BLYNKa? Czyli co średnio zdolny elektronik może wyczarować z przełącznikiem za 5$. Ale żeby było jeszcze ciekawiej warto wykorzystać fakt , iż SONOFF to tak naprawdę ogołocony z modułu RF433 MHz SONOFF RF. Np. ma dodatkowego czerwonego LEDa ale jak raz nigdzie nie podłączonego. I kilka extra portów GPIO czekających na jakiś genialny nasz pomysł. Dodatkowo 9 otworów lutowniczych po niedoszłym module RF kusi by je sensownie zagospodarować. A więc do dzieła....

piątek, 30 czerwca 2017

SONOFF - BLYNK made switch

Trzeba sobie jakoś radzić....



"Macie zapałki?
— Posłusznie melduję, panie kapelanie, że nie mam.
— E, tak, a dlaczego nie macie zapałek? Każdy żołnierz powinien mieć zapałki, żeby mógł zapalić papierosa. Żołnierz, który nie ma zapałek, jest... No, co jest?
— Posłusznie melduję, jest bez zapałek — odpowiedział Szwejk."

BLYNK reklamowany jest (także na tych stronach) jako prosty, uniwersalny i wszechstronny system dla rozwiązań IoT. Jest tylko jeden mały problem - jak na razie nie ma i nie widać na horyzoncie dedykowanych elementów sprzętowych dla tej aplikacji. A palić się chce. Jeśli nie umiemy zrobić sami pozostaje tylko jedno - pożyczyć od kogoś kto te zapałki - pardon - urządzenia już ma.
Dziś o przełącznikach firmy SONOFF idealnie pasujących do systemu BLYNK.