Tworzymy własne puzzle - instrukcja nie tylko dla orłów
Już kilka razy zabierałem się za poznanie co to takiego ten GitHub. Szczególnie, że obijamy się o niego bez przerwy ściągając kolejne biblioteki czy ich nowsze wersje. Mój ulubiony BLYNK w zasadzie nie istnieje poza GitHubem - więc coś musi w tej platformie być interesującego.Kilka prób i nic. Ciągle trafiałem na poradniki fascynatów programowania zakochanych w Linuxie i w konfigurowaniu wszystkiego z linii komend. Spróbujcie spokojnie posłuchać a potem powtórzyć np. taką lekcję. To jakiś programistyczny koszmar w dobie Windowsa, Androida czy IOS.
Ale upór dobra rzecz więc poszedłem swoją ścieżką
Prosto łatwo i przyjemnie.
Lekcja pierwsza - przestroga
Żadnych programów typu GIT instalowanych na własnym komputerze. To system stworzony dla Linuksa i jeśli nawet zainstaluje się toto na Windowsie to i tak jest to Linux
Lekcja druga - nadzieja
Wszystko na platformie GitHub jest przyjazne dla "normalnego" programisty-hobbysty. Nauczenie się obsługi tego portalu trwa 10 min.
Lekcja trzecia - beforeparty
Trzeba założyć sobie konto na GitHubie by dostać swój kawałek podłogi w tym magazynie programów. To jedyna trudność - potem już z górki. Wypełniamy tutaj https://github.com/ trzy pola i zatwierdzamy. Potem musimy potwierdzić linkiem z otrzymanej poczty i już jesteśmy przyjęci do wielkie rodziny PROGRAMISTÓW. I możemy udostępniać swoje puzzle - programy biblioteki, opisy projektów, schematy, zdjęcia.w WSZYSTKO!!!!
Lekcja czwarta - start
Welcome to GitHub - nie zmieniając nic na pierwszej stronie wciskamy Continue. I ..... nie pójdziemy dalej jeśli nie zweryfikowaliśmy adresu email z otrzymanej poczty. Jeszcze raz https://github.com/ i wpisujemy swoje dane logowania (Sign in). Jeśli weszliśmy to mamy do wyboru dwie ścieżki - Read the guide - Start a project. Proponuję przeczytać instrukcję zajmie to 10 min (1 strona) i większość spraw stanie się jasna (Chrome ma tłumacza stron :)). Jeśli już wiemy coś - tworzymy projekt. Jeśli mamy już projekt to znajdziemy link do niego w ramce Your repositories
Lekcja piąta - mój własny projekt na GitHubie
"Create a new repository" - A wiec wpisujemy nazwę naszego projektu MojWielkiProjet. Następna strona otwiera się na zakładce CODE - Quick setup — if you’ve done this kind of thing before - nie czytamy tego wszystkiego co tam jest napisane - to dla fanów Linuxa. Szukamy napisu : We recommend every repository include a README, LICENSE, and .gitignore.i naciskamy README
To strona tytułowa naszego projektu i jego opis - wpisujemy tu co chcemy - np że to najlepszy program na Arduino do wygrywania w totolotka. Przycisk Commit new file udostępnia opis całemu światu - już mamy przygotowane miejsce na nasz wiekopomny projekt. Przyzwyczajmy się do tego zielonego przycisku - będziemy go często używać. Ukazał się nasz kawałek podłogi na GitHubie dla wprowadzonej nazwy projektu. Jeśli chcemy zobaczyć całe nasze konto ze wszystkimi projektami naciskamy na samej górze link naszego loginu - to nasza strona główna i tu będziemy składować nasze bezcenne projekty.
Lekcja szósta - dodajemy kod naszego wspaniałego programu
Na stronie głównej naszego konta w ramce Popular repositories mamy nazwę naszego pierwszego (i następnych jak mniemam) projektu.Wchodzimy tam i znów mamy zakładkę CODE. Szukamy i naciskamy przycisk Upload file
i pokazuje się piękna strona, gdzie możemy upuszczać dowolne rodzaje plików a nawet całe katalogi z plikami. AleUwaga 1 - katalogi bez plików nie zostaną zapisane
Uwaga 2 - katalogi nie mogą zawierać więcej niż 100 plików
Jak upuściliśmy plik lub katalog nie zapominamy o zielonym przycisku na końcu strony - po jego naciśnięciu pojawia się ponownie strona naszego projektu na zakładce CODE z pięknie dodanymi i udostępnionymi całemu światu plikami naszych programów i innych plików.
I to wszystko!
Proste łatwe i przyjemne.
A to adres do kodu całego programu prostownika w wersji 1.4.
https://github.com/krzyspx/charger
Cały kod składający się z programu dla modułu NANO i programu dla ESP (katalog z wielkimi literami modułu odnosi się do tego modułu). W praktyce zmianie ulegają tylko dwa pliki w katalogu GH_esp_ NANO/esp_NANO_prostownikv1_4
> program główny dla Arduino NANO - esp_NANO_prostownik_v1_4.ino
> biblioteka programu prostownik prostownik.h - tu znajdują się wszystkie procedury stworzone specjalnie dla prostownika
Oczywiście program GitHub nie jest po to byśmy reklamowali się z naszymi gienialnymi (nie poprawiać!) projektami programów na mikrokontrolery. To tak naprawdę zaawansowany system kontroli wersji i współdzielenia kodu przy tworzeniu złożonych projektów w wieloosobowych zespołach programistów pracujących w dowolnych miejscach na świecie. Czy się przyda do czegoś ta podstawowa funkcjonalność ? Nie mam pojęcia ale spróbowałem jak to działa - FAJNIE
Krok 1 - Magazyn główny programu i podmagazyny
Obowiązujący (aktualny, ważny itd) kod znajduje się w głównej gałęzi(w magazynie głównym) programu Branch: MasterTo przycisk po wybraniu, którego możemy przełączyć na istniejące lub założyć nowe dodatkowe gałęzie (podmagazyny) naszego głównego magazynu z programem.
Podmagazyn zawiera wszystkie te same pliki co magazyn główny ale niektóre z nich są zmienione - po to się zakłada podmagazyn by można było śledzić gdzie i jakie zmiany zostały wprowadzone
Krok 2 - tworzymy pomagazyn i porównujemy zawartości dwu magazynów
Możemy to zrobić przyciskiem Branch: Master wtedy zostanie utworzona identyczna kopia magazynu głównego. I tą kopię możemy zmieniać i nią manipulować.
Podmagazyn stworzy się również gdy będziemy dodawać zmieniony lub nowy plik do magazynu głównego - dla mnie to ciekawszy bo szybszy sposób tworzenia podmagazynu. Wchodzimy więc do katalogu w magazynie głównym z plikiem, który chcemy podmienić nowszą wersją i naciskamy przycisk Upload file Pokazuje się znajoma strona umożliwiająca upuszczenie pliku z naszego komputera. Po załadowaniu pliku nad ulubionym przyciskiem Commit changes wybieramy opcję Create a new branch i wpisujemy jakąś nazwę podmagazynu. Po akceptacji tworzony jest podmagazyn w którym wszystkie pliki są identyczne jak w magazynie głównym za wyjątkiem tego jednego dodanego przed chwilą. Od razu pojawia się też strona porównująca całą zawartość dwu wybranych przyciskami magazynów. Jednym z nich może ale nie musi być magazyn główny. W dolnej części okna mamy prezentację różnic w plikach porównywanych magazynów. Na czerwono zaznacza się to co zostało skasowane zaś na zielono co dodane.
I ten fragment programu podoba mi się najbardziej - zobrazowanie wszystkich zmian w plikach ale obejmujące nie tylko pojedyncze plika ale i całe porównywane katalogi z plikami. Dla mnie bomba - to sposób jak łatwo znaleźć co takiego namąciliśmy w nowej wersji programu że stara wersja działa a nowa za cholerę nie chce. Koniec ze żmudnym porównywaniem dwu plików na dwu równolegle sąsiadujących oknach.
A więc zostałem przyjęty do grona światowych programistów kodu open source.
i tam będziemy szukać naszego dalszego ciągu .......
zajebisty poradnik <3 - fakt żadnych programów typu GIT
OdpowiedzUsuń