poniedziałek, 11 lutego 2019

Instalacja ARDUINO IDE i BLYNK jak?

W ciągu trzech lat przygody z mikroprocesorowymi zabawkami nieodłącznym towarzyszem jest mi ARDUINO IDE. Ma w zasadzie same wady w porównaniu z innymi profesjonalnymi programami do kodowania mikrokontrolerów. I dwie nieodparte zalety: jest prosty i działa. Próby zamiany go na coś bardziej wysublimowanego zawsze kończyły się porażką. Zarówno VISUAL STUDIO z wtyczką VISUAL MICRO  jak i PLATFORIO są znakomite. Aż za bardzo. Ten ogrom możliwości i dostępnych funkcji jest imponujący ... tylko po co? Szczególnie gdy coś zacina się przy próbie wgrania kodu do układu. Prosty ARDUINO IDE w tej podstawowej funkcji nie zawiódł nigdy.  Jeśli więc celem samym w sobie nie jest programowanie a stworzenie kolejnego działającego mikroprocesorowego projektu zdecydowanie polecam ARDUINO IDE.

Dziś więc tekst jak ja sobie instaluję ARDUINO IDE z BLYNKiem w tle i obsługą mikroprocesorów ESP by nie sprawiał mi nieoczekiwanych niespodzianek. Opis dotyczy systemu WINDOWS.



1. Instalacja ARDUINO IDE

Gorąco zachęcam do instalowania wersji ZIP. Tylko w tej wersji mamy możliwość kontroli nad tym co i gdzie zostanie umieszczone z tysięcy plików składających się na program.
Drugim powodem takiej instalacji jest możliwość posiadania na komputerze kilku jego wersji (po co? o tym za chwilę) oraz równoległego uruchomienia i pracy na więcej niż jednym ARDUINO IDE.

a/  Ściągamy plik arduino-x.x.x-windows.zip  (dziś x.x.x to 1.8.8) rozpakowujemy i umieszczamy w dowolnym miejscu na dysku. U mnie wygląda to tak


Przez długi czas pracowałem z wersją 1.8.0 czyli z tą jaka pojawiła się po połączeniu obu platform arduino.cc i arduino.org. Obecnie podstawową wersją jest dla mnie 1.8.3. Kolejne wersje instalowałem w miarę potrzeb - 1.8.5 uruchamiam gdy potrzebuję równoległej pracy na dwu programach, zaś 1.8.7 jest specjalnie skonfigurowana dla potrzeb programowania ESP32

UWAGA : Nie uruchamiamy jeszcze ARDUINO IDE!

b/ w katalogu arduino-1.8.8 dopisujemy katalog /portable



Teraz już można uruchomić program.  Sprawdzamy poprawność instalacji programu w PREFERENCJE


Lokalizacja szkicownika powinna wskazywać sketchbook zaś plik preferencji winien znajdować się w utworzonym katalogu /portabe.

Jeśli nie stworzymy tego podkatalogu lub uruchomimy program przed jego utworzeniem program sam wybierze miejsce instalacji plików konfiguracyjnych i szkicownika.



Z lokalizacją szkicownika nie ma problemu możemy ją zmienić w każdej chwili. Natomiast miejsce przechowywania plików konfiguracyjnych jest niezmienne i jednakowe dla wszystkich wersji programu. Nie można więc np. niezależnie od siebie uruchomić więcej niż jednego ARDUINO IDE.
Również poszukiwanie konkretnych plików mogących powodować niewłaściwą pracę programu jest mocno utrudnione.


c/ instalacja ESP8266 i ESP32 w managerze płytek

Dla ESP8266 to standardowa procedura opisana w wielu miejscach więc nie będę jej powtarzał. Od sierpnia 2018 instalacja ESP32 jest identyczna. Należy tylko dodać w managerze płytek kolejny adres https://dl.espressif.com/dl/package_esp32_index.json 
Szczegóły tutaj >>>>
Warto zauważyć, że pliki dla obu mikrokontrolerów lądują w katalogu /portable



d/ zakładamy w dowolnym miejscu dysku katalog z projektami np. ../projekty

W tym katalogu umieszczam kolejne podkatalogi projektów


e/ W każdym podkatalogu projektu należy dodać podkatalog /libaries



inne katalogi to kolejne wersje tworzonego programu

f/ W libraries umieszczam WSZYSTKIE biblioteki używane w danym projekcie, w tym przede wszystkim pliki BLYNKa.


 g/ Nie zapominamy o przekierowaniu ścieżki dostępu szkicownika do aktualnego projektu nad którym pracujemy



O takich drobiazgach jak właściwe skonfigurowanie typu modułu mikrokontrolera w ARDUINO IDE już nie wspominam. To oczywista oczywistość.

Od tego momentu nie powinno już być kłopotów z kompilacją i wgrywaniem kodów do mikrokontrolerów .

90% problemów jakie napotyka się podczas procesu kompilacji (tych nie związanych z błędami w kodzie programu) generują niewłaściwie zainstalowane biblioteki. Istniejący w ARDUINO IDE mechanizm dołączania bibliotek poprzez szkic/dołącz bibliotekę nie zabezpiecza nas przed ewentualnymi konfliktami wynikającymi wersji pliku czy zbieżności nazw.  A że biblioteki znajdują się w różnych miejscach trudno nad tym wszystkim zapanować


Zapewne najlepszym rozwiązaniem byłoby usunięcie wszystkich bibliotek z plików ARDUINO IDE i umieszczenie tylko niezbędnych w katalogu /libraries. Taki eksperyment jest jeszcze przede mną.

Dowiązanie bibliotek do projektu poprzez /libraries ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Powrót do dawno zapomnianego projektu, naniesienie poprawek i powtórna kompilacja nie jest obarczona ryzykiem zmian w kolejnych wersjach użytych bibliotek. Z tej akurat zalety przyszło mi już korzystać wielokrotnie.

Mając tak skonfigurowane ARDUINO IDE ze spokojem możemy oczekiwać na ciąg dalszy.



162

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza